Powered By Blogger

Tuesday, March 1, 2011

X Mampu @ X Perlu??

Aku sering tertanya-tanya, kenapa aku x reti nak bergaya?
Nape tiap bulan duit x pernah ada utk beli brg2 yg aku mahu?
Tiap bulan dah ada list apa y perlu dibayar.

 


Dapat gaji, trus online m2u & cimbclicks, byr bil2, ansuran keta & rumah.
Last2, tgal sejemput utk makan & minyak keta.. (+ tol)...huhu
Klu hjg bulan lepas ada plan nk beli tudung bru, nk beli baju baru. Last2, x beli pn. X ckup wit...

Aku slalu pk, knapa aku mcm tu?
Kwn2 seangkatan keja, gaji sama byk tp bleh je bgaya ngn baju baru, beg tgn bru, kasut bru, tudung bru, even kerongsang bru...
Tgk dr sndr, beg dah betul2 lusuh bru beli bru, purse plak dah berterabur duit syiling ke lantai bru tukar bru. Kasut dah benar2 buruk, bru bli baru. baju dah ketinggalan zaman, bru bli bru.. Susah sguh hdup, mcm kais pg mkn pg je keje aku..huhu

So, muhasabah dr. Tgk blik list kegunaan y aku byr bulan2.
Ok, instalment rumah n keta, WAJIB. xleh elak.


Simpanan TH, WAJIB utk g 12 tahun lg (plan aku la)..
Simpanan akaun bsama suami, WAJIB (brg2 umah kena beli kan? bil2 air, bil2 maintenance rumah,bil2  api & astro kena byr kan?) X psal2, paip bocor ke, lampu terbakar ke, perabot patah ke, emergency use gak tu...
Tol...MESTILAH, nak g keje.
Minyak keta? HARUS ADA BAJET. klu x keta x gerak kot...huhu
bil tel celcom, broadband maxis..hmmm, WAJIB, X DPT ELAK!!

Tolak itu ini, last2, mmg ngam2 kegunaan sndri (+ utk baby Arisya jgak skrg ni :P )
Jadi aku pk, mgkin sbb prangai aku kot. Berbelanja apa yg perlu. Nak beli pape, pk dlu "aku perlu @ aku mahu".
Klu takat mahu, kemahuan smpa mati pn x hbis.
Klu utk keperluan, nak xnk, tolak sna sni pn kna wajib bayar.
So, dpt ke x dpt, kena redha la duit gaji habis cenggitu je bulan2..

Penah ada niat nak wat keja part time, wat biz sket2..Tp xde tujuan yg pasti. Xde perancangan yg rapi.
Smp last2 aku bosan keje makan gaji...
huhu

Dah berpuluh kali pk, masih x nampak bidang ke mana nak tuju.
Tp harap once peluang ada, perancangan & perjalanan hadapan aku akan berjaya. Amin..
Baby Arisya, mari anglat tgn doa sma2 ngn ibu ye :) 

No comments:

Post a Comment