Wednesday, August 11, 2010

1st Ramadhan


Harini hr pertama posa, bgun sahur msk ikan grg 2 ekor n sayur sawi masak air...
Sbb imsak kul 5.43 pg, maka tpaksa la budget bgun kul 4.45. Nk kna memasak lg kn?
Mcm y hsbnd aku pesan, msk ns sebelum tdo. So, nasi dh msk time aku bgun.
Dgn malasnya aku bgun kul 4.50 gitu, pas puas golek2 n pejam2 dlu...
Ngan mamainya, amikla sgala bhn2 nk msk...trus pnskan periuk.
Dah panas, msuk udang 3 ekor, konon2 nk kasi manis sayur air tu...
Pastu msuk myak...x semena-mena api menyala-nyala dlm periuk...kus semangat aku...
Panik xtau nk wat apa, amik kain buruk, kipas2 supaya pdam...
Tp rasa mcm sarkas lak, still api mkin menyala2 dlm periuk...
Bru terpk nk jirus air..
Pas jirus air...ala ciputnya airnya...api pn padam...aku pn smbung masak...
Hmm, hilang la mamai mula2 masak td, huhu
Trus pk, klu jd pape la, i.e disambarnya kabel letrik @ plag letrik kat tepi2 dapur tu, mau arwah aku hr pertama posa bg thun ni...huhu


Hbis gak ikan grg n syur aku, nasik je la x hbis seciput...Dah xleh nk mamam, kenyang je rasa...
Ntah nape, jari2 trasa kebas, nasi n lauk yang dipegang, x trasa pn.. Nape ek tbe2 rasa cmni?

Dlm dok makan tu, sempat gak aku pesan kat bby dlm prut.
"Baby, kta nk posa sebulan tau. Hrp2 bby ok yer, thn lapa sket tau. Nti bbuka ibu jamu makan ek"Hmm, anak aku ni pn bijak (hihi, prasan sndiri), ms mkn sahur tu trasa la gendang gendutnya bergerak2...
Pas mkn n seharian di ofis, xde nak geraknya...

Dalam kul 12.15 cmtu aku curi2 tdo kt ofis...Tdo menelentang, trasa bby gerak pelan2 kejap2 ke kiri kejap2 ke kanan, kjap2 naik atas (arah dada)...Hmmm, sket pn x lasak.
"Bagus,bby jimat tenaga ye?" :P